/* Φιλοσοφικοί Αντικατοπτρισμοί (ΦΑΝΤΙ): Να βράσω τις Καλιτεχνικές σου Αγελάδες! */ Philosophical Mirage

Κυριακή, Αυγούστου 20, 2006

Να βράσω τις Καλιτεχνικές σου Αγελάδες!

Το Οικολογικό (καταστροφή βιο-ποικιλίας, έλλειψη πόσιμου νερού, έλλειψη καθαρού αέρα, αύξηση θερμοκρασίας, κλπ) είναι φιλοσοφικό ή απλά ένα κοινωνικο-πολιτικό πρόβλημα;

Πως γίνεται να καίγεται ο Οίκος μας και εμείς να ζούμε αμέριμνοι σαν μην συμβαίνει τίποτε;

Διαβάζοντας αποσπάσματα απο Heideger καταλαβαίνουμε πως το Οικολογικό πρόβλημα είναι πρωτίστως φιλοσοφικό με την έννοια:

Πως ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον κόσμο και την θέση του μέσα σε αυτόν;

Ποιές είναι οι ιστορίες (λεκτικές και λογικές) που χρησιμοποιεί ο άνθρωπος για να εξηγήσει τον κόσμο; Τι συμβαίνει μέσα στο κεφάλι του Δυτικού ανθρώπου; Πως αντιλαμβάνεται το περιβάλλον γύρω του ο σύγχρονος τεχνολογικός άνθρωπος; Το περιβάλλον (αυτό που τον περιβάλλει) είναι βασικά η φύση! Πως αντιλαμβάνεται την φύση (αέρα, νερό, φυτά, ζώα & άλλα έμβια όντα) ο άνθρωπος; Ο Heideger λέει πως ο άνθρωπος στον Δυτικό Πολιτισμό αντιλαμβάνεται την φύση ως ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ προς ΧΡΗΣΗ!

Η αντικειμενική πραγματικότητα αποκαλύπτεται στο υποκείμενο (τον άνθρωπο) ως ενα ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ προς χρήση από το υποκείμενο (από τον ίδιο τον άνθρωπο)! Ή να το πούμε χριστιανικά .... η φύση δημιουργήθηκε απο τον θεό ΓΙΑ τον άνθρωπο ... !

Άλλωστε ένα είναι ΜΟΝΟ το υποκείμενο, ο άνθρωπος. Τα αντικείμενα της φύσης (επομένως και η ίδια η φύση) δηλαδή υπάρχουν τελεολογικά (η τελεολογική έννοια της αιτίας του Αριστοτέλη) για να εξυπηρετούν τους δικούς μας σκοπούς. Παρατηρώντας την πορεία του ανθρώπου και των πολιτισμών του, οδηγείται κανείς αβίαστα στο συμπέρασμα, πως η τελεολογική αιτία ύπαρξης της φύσης (έτσι όπως την αντιλαμβάνεται ο Δυτικός άνθρωπος) είναι ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ!

Η φύση υπάρχει απλά ως ένας διαθέσιμος "κουβάς αντικειμένων" για το υποκείμενο και το μόνο που έχει νόημα σε αυτό το πλαίσιο είναι να γίνεται αποτελεσματικότερη χρήση του κουβά ... Μάλιστα η αποξένωση του Δυτικού ανθρώπου και το συνεχές αίσθημα έλλειψης πληρότητας δεν αποδίδεται σε αυτήν ακριβώς την λανθασμένη αντίληψη, αλλά στην έλλειψη περισσοτέρων αντικειμένων προς χρήση ... Φαύλος κύκλος δηλαδή, αδιέξοδο.

Ο σημερινός Δυτικός άνθρωπος έχει χάσει (εμείς είμαστε που έχουμε χάσει!) την επαφή του με την φύση.

Πληθώρα από συσκευές-αντικείμενα ... κινητά, τηλεοράσεις, Internet, έπιπλα, αυτοκίνητα .... μας αποσπούν την προσοχή, μας αποξενώνουν απο την φύση μας, κυριολεκτικά μας αποκόβουν από την γη πάνω στην οποία πατάμε και κινούμαστε.

Ο πιο τρανταχτός τρόπος για να συνειδητοποιήσει κανείς (με τρόμο θα έλεγα) το δράμα που ζούμε καθημερινά, είναι να παρατηρήσει - όπως κάνω πολλές φορές νοσταλγικά - κάποια από τις έγχρωμες αγελάδες που βρίσκονται διάσπαρτες στην Αθήνα. Τις τοποθέτησαν λέει έχοντας τις καλύτερες προθέσεις ... για να δώσουν χρώμα στην πόλη!

Νεκρές αγελάδες, με α-φύσικα χρώματα, δεν μουγκρίζουν, δεν περπατάνε, δεν μασουλάνε δεν χέζουν! Η αγελάδα ως ΙΔΕΑ του Πλάτωνα ... εξαϋλομένη, στατική, άβια, άψυχη, ακίνητη ... αιώνια, άφθαρτη ...

Η φύση ως αντικείμενο αισθητικής απόλαυσης του ΝΟΥ ... Βοήθεια!!!!

Μάλιστα η οργάνωση περηφανεύεται για την τεράστια επιτυχία της παρωδίας (cow parade το ονομάζουν αυτοί) μια και σε όλες τις "πολιτισμένες" χώρες της Δύσης οι πολίτες αγκάλιασαν την ιδέα με ενθουσιασμό. Παρέλειψαν βέβαια να προσθέσουν πως από μόνη της αυτή η μεγάλη αποδοχή, αποτελεί τρανή απόδειξη της ταιράστιας έκπτωσης του Δυτικού πνεύματος και πολιτισμού!

Ευτυχώς εδω στην Ελλάδα όπως και σε πολλές ακόμη χώρες μας έχουν ξεμείνει ... κάτι χωριά! Θα πάω να βρω μια κανονική αγελάδα, να την ακούσω να μουγκρίζει, να την ταΐσω από κοντά, να την αγγίξω τρυφερά, να μυρίσω το σκατό της! Θα τις σιγοψιθυρίσω σκύβοντας με δέος στο αυτί της, μην κλαις αγαπημένη και μην απελπίζεσαι, έχει ο καιρός γυρίσματα και θα σε σεβαστούν οι άνθρωποι!

Βλέπετε, μπούχτισα από τις αγελάδες-ως-ιδέες της Ακαδημίας (Πλάτωνος)!

Σώστε στην φύση μας! Χανόμαστε ... η Γαία υπάρχει για να υπάρχει! Η Γαία, η φύση υπάρχουν και οι ίδιες ως υποκείμενα! Μάλιστα η Γαία ως υποκείμενο περιλαμβάνει τόσο τον άνθρωπο, τα άλλα έμβια όντα όσο και τους φυσικούς πόρους. Η Γαία, δηλαδή το σύνολο των οικοσυστημάτων λειτουργούν ως ένα εννιαίο σύνολο, υπερ-πολύπλοκο, ως ένας υπερ-οργανισμός. Γι αυτό ολόκληρη η Γαία αποτελεί την υπερτάτη αξία, μέσα στην οποία λειτουργώντας αποκτούμε την δική μας αξία. Έτσι όπως εμείς αντλούμε αξία απο την Γαία, το ίδιο και τα υπόλοιπα έμβια και άβια υποκείμενα αντλούν την δική τους αξία το καθένα και για τους δικούς τους σκοπούς. Τόσο η Γαία όσο και τα μέρη που την απαρτίζουν διαθέτουν εσωτερική αξία, δεν χρειάζονται τον άνθρωπο να τους την δώσει!

Ναί! το Οικολογικό είναι πρωτίστως ένα φιλοσοφικό πρόβλημα! Το μεγαλύτερο φιλοσοφικό πρόβλημα σήμερα!

7 Comments:

At 12:36 π.μ. EEST, Blogger Aphrodite said...

Κεφτές!

Καλορίζικο!

Με κάλυψες απόλυτα! Τι πιο βολικό από το να είναι ο κόσμος όλος η παιδική μας χαρά? Που άμα τη βαρεθούμε ωωωωχ μωρέ, θα έχει άλλη παρακάτω?

Πάντως τις μπογιατισμένες αγελάδες δες τες με λιγο χιούμορ (όπως και τη διαφήμιση αγελαδινού γιαουρτιού που παραλληλίζει την φύση με τη ζωή στην πόλη (ο τσοπάνος, η βρύση κτλ) κι αν την παρεις στα σοβαρά σπας την τηλεόραση - χαρά στην διαφημιστική που έπεισε τον πελάτη!!!)...

Σε παλιότερο σχόλιό μου στου ΝΔ είχα μιλήσει για την πιο ευφάνταστη όλων, εκείνη που είναι ζωγραφισμένη... Spiderman και είναι κρεμασμένη σε τοίχο κτηρίου γραφείων ανεβαίνοντας στη Συγγρού δεξιά - είπαμε, ψυχραιμία, ψυχραιδύο....

:)))

Γράφε, γράφε!

 
At 10:06 μ.μ. EEST, Blogger Ecumene said...

Καλη και δυναμική αρχή!.....

και ας λενε oι αντρες
οτι οι γυναικες
δεν τα πανε καλα με την
φιλοσοφία.....

:)

 
At 5:00 μ.μ. EEST, Blogger ΦΑΝΤΙ said...

Ευχαριστώ και τις 2 κυρίες για τα καλά σας σχόλια.

Αφροδίτη καλό το humor αλλά ψυχραιδύο, ψυχραιτρείς, έρχεται η στιγμή που σκας, έρχεται η θλίψη. Βέβαια στην παδική χαρά όλα είναι τραλαριλαλό!! εκεί απαγορεύονται η γνώση και η θλίψη.

Εργοτελίνα δεν σε κατάλαβα καλά. Δεν με πειράζει να με θεωρείς γυναίκα, τιμή μου ... αλλά πως έβγαλες το συμπέρασμα αυτό; Μήπως θα ήθελες να επεκτείνεις την σκέψη σου λίγο περισσότερο;

 
At 4:19 μ.μ. EEST, Blogger Takis Alevantis said...

Πέστα Χαράλαμπε ! Ωραία η παρέμβασή σου στο ιστολόγιο του ΝΔ. Και συμφωνώ με τα γαρφόμενά σου εδώ - αν και τις αγελαδίτσες τις βρίσκω συμπαθητικές.

Και βέβαια το οικολογικό μας πρόβλημα είναι πρωτίστως φιλοσοφικό. Αν δεν αλλάξουμε σύστημα αξιών (π.χ. το αυξάνεστε και πληθύνεστε και κατακυριεύσατε πάσαν την γην να γίνει η χειρότερη αμαρτία επί γης) μας βλέπω κεφάλαιο στην ιστορία της γης που θα γράψουν τα μυρμήγκια ή οι κατσαρίδες. Αμέσως μετά το κεφάλαιο για τους δεινόσαυρους ...

 
At 4:27 μ.μ. EEST, Blogger ΦΑΝΤΙ said...

Πολύ σωστά τα λέτε Κε Αλεβαντή και θα έχουμε πάρει "στον λαιμό μας" χιλιάδες άλλα ήδη.

Οδεύουμε πράγματι στην 6η παγκόσμια καταστροφή (ή 5η ήταν του μετεωρίτη που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους). Το ζήτημα είναι πως υποτίθεται πως εμείς είμαστε νοήμονα - ηθικά όντα και όχι μόνο δεν θα έπρεπε να προκαλέσουμε εμείς την 6η καταστροφή αλλά να αποτρέχουμε μια τέτοια απο φυσική αιτία (π.χ. μετεωρήτης) εφόσον έχουμε την τεχνολογία.

Γι αυτό επιμένω πως το πρόβλημα είναι φιλοσοφικό, έχουμε γίνει τυφλά υποχείρια της τεχνικής (του μηχανισμού).

 
At 1:54 μ.μ. EEST, Blogger Katerina ante portas said...

Eυχαριστώ πολύ για το μήνυμα συμπαράστασης για τη διάσωση του κήπου της Ριζάρη.
Καλή αρχή στο ιστολόγιο.

Θα αναφέρω σχετικά, στο δικό μου ημερολόγιο, όταν επανακάμψω πλήρως στα ίδια.

 
At 1:23 μ.μ. EEST, Blogger Maria Velliou said...

Σήμερα μπήκα από το link σου στου doncat. Τόσα ενδιαφέροντα ισοτλόγια και να μην προφταίνουμε!
Λοιπόν, συμφωνώ απόλυτα ως προς τις αγελάδες. Άλλωστε από την αρχή διαφώνησα, μου φάνηκε κακόγουστη ιδέα.Ήταν μια κίνηση με κυρίως εμπορικούς κι όχι καλλιτεχνικούς στόχους. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν συμμετείχαν και πολλοί σοβαροί ή γνωστοί καλλιτέχνες. Ενώ, αντίθετα, οι περισσότερες φιλοτεχνήθηκαν από γραφίστες και designers, οι οποίοι όχι ότι δεν είναι σοβαροί, αντιθέτως, απλά είναι εμπορικοί καλλιτέχνες, αυτη είναι η δουλειά τους.
Καλή συνέχεια.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home